Gruppetimeoversikt | Bølgen bad & aktivitetssenter
Beskrivelse av gruppetimene

Sykkel

God kondisjonstreningl til musikk hvor man styrer intensiteten selv. Sykling passer for de fleste da det gir lite belastnig på ledd og har god effekt.

 

Bootcamp

En enkel kombinert kondisjon- og styrketime. Her blir det intervaller med bruk av hele kroppen. Alle kan være med da du får øvelser tilpasset ditt nivå. Bootcamp er basert på sirkeltrening som utføres med en gitt tid på hver øvelse. Når du er ferdig med den ene øvelsen, får du en kort pause før du går videre til neste. Instruktøren gir deg ulike alternativer og veileder deg til å utføre øvelsen på en god og riktig måte. Bli med på treningsfest, vi garanterer mestringsfølelse og treningsglede!

 

BasisBall® CenterCore

BasisBall® CenterCore er en effektiv basistime som har fokus på kjernemuskulatur, som skal sikre grunnlaget for en sterk og funksjonell kropp.

Kjerne – Fokus – Kontroll

 

BasisBall® RAW

BasisBall® er en basistime med fokus på funksjonelle styrkeøveøser med råskap. Den vil trigge din styrke, kraft og koordinasjon et relativt høyt tempo.

 

Sirkel

Sirkel er stasjonsbasert trening med styrkeøvelser som utføres i effektive intervaller. Når du er ferdig med den ene øvelsen, får du en kort hvilepause før du går i gang med neste. 

Sirkel er for alle som ønsker en effektiv styrkeøkt.

 

Mobilitet

I Mobilitet får du arbeide med smidighet i hele kroppen og du får en sjanse til å fokusere ekstra mye på vanlige problemområder som bakside lår, rygg, hofte og sete. Du behøver absolutt ikke å være smidig og myk fra før for å delta på timen, som for øvrig også er en ideell time som et supplement til andre former for trening.

 

Zumba/Dansebølgen

Perfekt for alle og enhver! Zumba® er en komplett trening, som kombinerer alle elementene i kondisjon; kardio, muskelkvalitet, balanse og fleksibilitet. Hver Zumba®-klasse er designet for å få folk til å svette ved hjelp av intervaller av lav- og høyintensitetsbevegelser med kaloribrennende dans.
Når latin- og verdensrytmen overtar, vil du se hvorfor Zumba® Fitness-klasser ofte kalles trening i forkledning.
Super effektivt? Sjekk! Super moro? Sjekk og sjekk.
Beveg deg til god musikk, med gode mennesker – ingen dømmer deg for dine danseevner – bare ha det gøy og følg musikken.

 

TRX slyngetimer

En funksjonell og morsom økt for både nybegynnere og erfarne mosjonister.
Slyngetrening er en effektiv treningsform der du bruker din egen kroppsvekt som motstand. Du har dermed mulighet til å justere motstanden etter din egen fysiske tilstand og nivå.
I en gruppetime med TRX-slynge trener du styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet i funksjonelle øvelser under kyndig instruksjon fra instruktør. Fokuset til instruktøren er å hjelpe deg å finne riktig belastning og riktig teknikk, samt å gi alternativer om det er øvelser du ikke får til.

 

StepStyrke

I denne økten veksler vi mellom hard kondisjonstrening og effektiv styrketrening. I kondisjonstoppene trener du med enkle trinn opp og ned på en step kasse. I styrkedelen bruker du din egen kropp og vekter. Den drivende musikken med øvelser som er spesialtilpasset til den, gjør at du klarer mer enn du tror.

 

Soma Move

En gruppetime hvor vi har fokus på funksjonelle bevegelser, og på denne timen trenes balanse, bevegelighet, koordinasjon, styrke og kondisjon.
Kom på matta, ta av deg skoene og bli med på en tøff, men leken og uhøytidelig time inspirert av Yoga, dyrebevegelser, kampsport og dans.
SOMA betyr kropp på gresk og MOVE betyr bevegelse på engelsk.

 

Aktiv Senior sal

I denne timen får du enkel, smart og funksjonell trening. Vi jobber med styrkeøvelser, balanseøvelser, mobilitet og fallforebyggende øvelser. Timen starter med 10 minutter oppvarming og avsluttes med lett uttøyning.
Timen passer godt for deg som er helt ny på treningssenter, og krever ingen forkunnskaper.

 

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig og terapeutisk yogaform og gir derfor en god avspenning i en krevende hverdag. I noen yin yoga stillinger arbeides det over lengre tid for å åpne og tøye bindvev, dyp muskulatur og ledd/leddbånd.

Dette får deg til å gi slipp på spenninger og få mer energi.

Det er også lagt til dynamiske overganger fra stilling til stilling for å styrke kjernemuskulatur.

 

Ashtanga Yoga

Yoga gir god styrke og stabilitet. Ashtanga Yoga er en helhetlig form for trening hvor du styrker både kropp og sinn over tid. Dette er en tradisjonell yogastil som koordinerer bevegelse og pust. Resultatet er økt kroppsbevissthet, mindre spenninger, bedre styrke, smidighet, mer energi og fremfor alt et roligere sinn.

Timen tar for seg den første serien (Primary Series) med dynamisk solhilsen, stående og sittende posisjoner, lås av kjernemuskulatur (bandhas) og en egen pusteteknikk (ujjayi).

 

Yoga Flow/Yoga Flyt

Yoga Flow/Flyt gir deg en god introduksjon til yoga og er inspirert av Ashtanga systemet. Timen starter alltid med pusteøvelser og tøying. Vi holder fokus på enkel balanse og bevegelighet for en mer fleksibel kropp. Riktig pusteteknikk og tilstedeværelse i hver øvelse.

Yoga passer for alle og du behøver ikke være myk eller sterk for å begynne med yoga.

 

Vinyasa Yoga

Tekst…..

 

Klassisk Fysisk Yoga

Klassisk fysisk yoga er noe mer enn bare fysisk aktivitet. Ro, konsentrasjon og fordypelse hører. Man arbeider medbevegelse og bevissthet.
Denne timen viser bredden i yoga og meditasjon og omfatter fysiske øvelser, pusteøvelser, grundig avspenning og enkle meditasjoner. Timen passer for alle, enten du er veltrent og myk eller ønsker forsiktig å bli mykere og komme
i bedre form. Hovedfokus  er avspenning, ro og konsentrasjon

 

MediYoga

MediYoga er en terapeutisk yogaform som er utviklet for å forebygge sykdom og helseplager og for å understøtte rehabilitering ved kronisk sykdom og helseutfordringer. Denne yogaformen har vist dokumentert effekt på blant annet stressreduksjon, rygghelse, hjerterehabilitering og hjernefunksjon. Regelmessig praktisering av MediYoga har vist seg å bedre søvn, redusere angst og uro og gi bedre selvfølelse og følelse av velvære.
MediYoga handler ikke om å være flink i yoga eller mykest mulig, men om å bli venn med kroppen – venn med deg selv.
MediYoga passer for alle, enten du ønsker et pusterom fra en hektisk hverdag, sliter med stressplager eller har andre helsemessige utfordringer.
I MediYoga timene vil du finne rom for å være deg selv, akkurat slik du er, akkurat i øyeblikket.
Du vil lære øvelser og meditasjoner som du kan ta med deg inn i hverdagen som et redskap for større grad av ro og tilstedeværelse i livet ditt.

Vanntrim

Vanntrening virker forebyggende mot mange muskel og skjelettplager, og brukes ofte til rehabilitering etter plager og skader. Vannets vektløshet gjør at det blir minimal belastning på leddene. Det er lett å løfte kroppen i vannet, hopp er lettere å utføre og man orker å yte mer over lengre tid. Trening i vann kan være en perfekt måte å avlaste leddene på hvis du forsøl¨ker å bli frisk etter en skade. Aktivitet i vann øker sirkulasjonen i kroppen.

Tilbud til deg som ønsker å komme i gang med en mer aktiv hverdag.

 

Vannaerobic

Vannaerobic er effektiv og morsom trening! Vannets motstand gjør at du kan bruke 10-12 ganger mer energi ved å gjøre samme øvelse i vann enn på land. Øvelser i vann gir stabilitet, balanse, bevegelighet og styrke.
Med vannaerobic styrkes muskulaturen, øker bevegeligheteen og kondisjonen forbedres. Tempo og intesitet på treningene kan du enkelt tilpasse til eget nivå!

 

VannSirkel

Herlig og skånsom stasjonsbasert trening i basseng. Den naturlige motstanden i vannet gjør at treningseffekten blir meget bra, samtidig som at den er skånsom for leddene. Timen inneholder både kondisjons- og styrketrening og den passer for alle som trives i vann.

 

Crawl – Nivå 1

Svømming er morsomt med riktig teknikk!
Dette er en time med svømmetrening for deg som kan svømme men som vil lære crawlteknikk eller har litt crawlferdigheter fra før. Individuell oppfølging og tilpasset trening som gir deg god oppfølging på teknikk. Crawlsvømming er god og skånsom trening for kroppen. Hele kroppen er aktiv og pulsen stiger.

 

Crawl – Nivå 2

Få hjelp til å finpusse på crawl-teknikken din, og få mer utbytte av svømming som treningsform!
Dette er en time med svømmetrening for deg som har forkunnskap enten ved egentrening eller deltatt på crawl nybegynnerkurs tidligere. Aktivitetene tilpasses deltakerne og det gis individuell veiledning.
Vi jobber med crawlteknikk med fokus på elementer som pust, vannfølelse, rotasjon, oppdrift og fremdrift.

Bookingregler Gruppetimer og Barnepass

Gruppetimer og barnepass kan bookes via nett på www.bolgenbad.no, via app, bookingstasjon eller ved henvendelse i resepsjonen.

  • Kan bookes 7 dager i forveien og inntil oppstart av time hvis ledige plasser. Det er ikke tillat å booke seg på timer lengre frem.
  • Billett kan hentes ut tidligst 2 timer før oppstart av time og senest 5 minutter før.
  • Man kan booke seg på inntil 7 timer per uke og inntil 3 timer per dag. Barnepass regnes på lik linje som gruppetimer.
  • Ved fulle timer kan man velge å sette seg opp på venteliste. Ved avbookinger vil du rykke opp på listen. Du vil motta en mail ved ledig plass, det er derfor viktig at du har oppgitt rett mailadresse og oppdaterer oss ved endring. Dette kan du lett gjøre på din profil på nett eller ved henvendelse til vår resepsjon.
  • Avbooking av gruppetimer må skje senest 1 time før oppstart gruppetime.
  • Har du ikke møtt opp på 3 bookinger de siste 30 dagene vil du ikke kunne forhåndsbooke deg på gruppetimer eller de neste 14 dagene. Du kan allikevel booke deg på gruppetimer ved oppmøte samme dag, tidligst 2 timer før oppstart.